woensdag 18 mei 2016

Laatste rechte lijn...

Dag iedereen,


Alweer een maandje verder sinds mijn vorig bericht, dus hoogtijd om nog eens van me te laten horen.


Ik heb hier ontzettend druk. In minder dan 2 weken moet mijn bachelorproef af zijn, dus de race tegen de klok is ingezet om alles op tijd af te krijgen. Mijn theoretisch deel is zo goed als af, nog enkele details die ik ten laatste morgen wil afhebben en dan kan ik me 100 % focussen op het practicum gedeelte, die natuurlijk ook al deels is geschreven. Helaas zijn de resultaten niet zo duidelijk als verhoopt en is er eigenlijk nog meer onderzoek nodig om een echte conclusie te vormen, maar die tijd is er helaas niet. Een voordeel is wel dat er door het gebrek aan bruikbare resultaten weinig statistiek aan te pas zal komen in mijn bachelorproef en dat spaart toch wel zeer veel werk en tikwerk uit.
Ondertussen is de titel van mijn werkstuk ook definitief "Changes in foxo gene expression after parasitoid wasp infection in Drosophila hemocytes". De expressie wordt nagegaan via qPCR of voor de leken, een methode om genetisch materiaal (hier RNA) te vermenigvuldigen en door de evolutie te meten (m.b.v. fluorescentie) de beginconcentratie te achterhalen, of in ieder geval de verhouding tussen verschillende genen of in verschillende situaties.


Verder ben ik gestart met de bevestigingsproeven, die niet zullen worden opgenomen in de bachelorproef. Hiervoor heb ik eerst vliegen zo moeten kruisen dat ze bepaalde genen tot expressie brengen. En na 3 cycli zijn we er geraakt! Dus nu kunnen we ze gebruiken voor het eigenlijke experiment. Enerzijds willen we kijken of onze genen invloed hebben op de immuunrespons. Dat gaan we na door vliegen te infecteren met wespen en na 2 dagen te dissecteren en kijken of de wesplarve is gedood of niet. Anderzijds willen we kijken naar de bloedcellen zelf. Hiervoor kruisen we onze gemaakte vliegen met een reportervlieg. En de larven worden gedissecteerd waarbij de bloedcellen worden verzameld en nadien worden ze individueel geteld en in de verschillende groepen verdeeld. Het toestel die dit doet noemen een cytoflow meter. Het is iets totaal anders dan waar ik tot op heden mee heb gewerkt en het duurt best lang om elke larve te analyseren.


Wat valt er naast het werk te vertellen?
30 april was het hier een groot feest! Het begin van de lente is hier een grote studentikoze bedoening waar menig persoon behoorlijk aangeschoten wordt aangetroffen, zeker naar de avond toe. (dit is nog voorzichtig geformuleerd) Al heb ik wel niemand zo zat gezien als die dat we op de tram in Helsinki een week later zijn tegengekomen! (het was plots muisstil op de tram toen de man opstapte, sommige mensen hebben de tram zelfs verlaten, de chauffeur wilde niet verder rijden, en de man kon nauwelijks recht blijven staan, schreeuwde er maar op los en had een bijna lege fles in zijn ene hand.)
Zoals dus reeds af te lezen ben ik eindelijk eens tot in Helsinki geraakt. Mama en papa kwamen op bezoek en hadden er meteen een 10daagse van gemaakt... Eerst 4 dagen Helsinki, met fantastisch weer was er zelfs zonnecrème nodig (en toch ben ik nog aardig verbrand). Op zondag keerde ik terug naar Tampere, want er zijn ook mensen die wat moeten werken... Mama en papa reisden verder naar Tallinn, en keerden terug naar Finland op vrijdag om ook eens te zijn waar ik woonde en werkte. Helaas was het vrijdag de laatste mooie dag wat betreft weer waardoor we niet zoveel zijn buiten gekomen als in Helsinki. Maar een bezoekje aan mijn kot en stageplaats konden niet ontbreken. Voor meer info en details omtrent ons bezoek aan Helsinki en Tampere raadpleeg mijn vader en voor de foto's check facebook, maar hieronder een kleine selectie.
Suomenlinni na een fantastische gids toer rond het eiland (weer een excellente programmakeuze van Eline!)

ook wat kunst en cultuur werd opgesnoven in Helsinki.

Wat gaan we onthouden: over het eten hebben we de afgelopen twee weekends niet moeten klagen. Eenmaal gaultmillau, een topitaliaan en een goeie steak in Helsinki. En een heerlijke Turk (zie foto), een fantastische pizzeria en sushibuffet in Tampere.

rondvaart Helsinki... en toen waren we verbrand

Verder is een van de ijshockeyploegen hier kampioen gespeeld, dus ook hier (lees als niet alleen in Brugge) was er een kampioenenviering, al moeten ze er hier geen 12 jaar op wachten voor de stad op stelten wordt gezet en volgens mij was er ook iets minder bier aanwezig (al kan de hoge prijs daar natuurlijk wel mee te maken hebben). En momenteel is er een wereldkampioenschap in Rusland aan de hang in het ijshockey en Finland doet het lang zo slecht niet. Frankrijk en Canada zijn in ieder geval verslaan, de andere matchen heb ik niet gezien, maar blijkbaar zou Hongarije ingeblikt zijn.

Zo dit is het een beetje, nog een goeie drie weken en we zijn al terug in België...

groetjes,
Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten